tirsdag den 5. februar 2013

Les contes d'Andersen










Ååååh, en eventyrlig verden af vidunderlige skønheder, der åbenbarede sig for mig, da jeg mellem jul og nytår besøgte det skønne H.C. Andersen-museeum i Odense. Nogle gange kræver det blot en smule tålmodighed at erhverve sig en verden af historier og fortællinger uden lige. Jeg har altid været fan af H. C. Andersen, som om nogen har formået at tryllebinde verden med sine skønne fortællinger om bl.a. Den Grimme Ælling og Den lille pige med svovlstikkerne. Jeg elsker det gammeldags sprog og alle de velmenende, men også opdragende konklusioner, der ligger bag de smukke konsonanter og vokaler. Her har jeg underholdning til både øjne og ører til mange kolde aftener. Og det både på fransk, engelsk, dansk og tysk! Fantastisk, hvad man kan få til ingen penge, hvis man selv gider rode lidt i museets dragkister. Jeg tror, jeg måtte slippe med under en halvtreller for hele herligheden. Et kup! Museet er i øvrigt lidt af en perle, hvis man har tålmodighed til at læse, hvad der står på alle plancherne. Den imponerende samling af udgivelser på langt over 100 sprog er altså en seværdighed i sig selv! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar