mandag den 18. februar 2013

Morgenmad i en pipper fra Berlin






Morgenmaden er for mig dagens vigtigste måltid, og jeg er begyndt at tage mig god tid om at nyde den i alle henseender; en pæn retro-dug på bordet, et smukt stykke Mågestel og en Mumi-kop. Det bidrager altsammen til en lille æstetisk lykkeoplevelse og får dagen godt i gang. Jeg er også begyndt at tænke mere over indholdet af selve maden. Førhen levede jeg meget af hvidt brød, men følte mig hurtigt træt og sulten igen, så nu lægger jeg vægt på at få gode proteiner i form af fisk, kalkunpålæg og æg til morgenmad - gerne i kombination med en lille salat, grøntsagshapsere og groft brød. En typisk morgenmad ser ud som ovenfor; æg - serveret i den fine gamle DDR-pipper fra Berlin, en frisk grape, en lille frugtsalat af et syrligt æble dryppet med citron og toppet af med mandler, rosiner, friskkværnede hørfrø og kokosstykker. Får jeg salat, pifter jeg den op med et skvæt af den sunde Livets olie, så jeg fra start får nogle af de sunde fedtstoffer indenbords. Det gavner både mave, tarme og hjerne. Hertil drikker jeg et glas vand med friskpresset citron og et par kopper urtete helt uden theiner, men gerne med en overdosis af ingefær og citron. Så er dagen ligesom i gang. Vil I se flere eksempler på en energifremmende morgenmad? Og hvad spiser I selv om morgenen?

2 kommentarer:

  1. Hvor er det hyggeligt at se en tallerken fra Mågestellet. Det stel er jeg vokset op med indtil min mor solgte hele hendes stel. (men det er en anden historie). pt. spiser jeg havregrød, piftet op med frugt, nødder, mandler, rosiner eller kokos. Hurtigt, billigt, nemt, sundt og mættende :)

    Men jeg elsker nu også en lun hjemmebagt bolle med tandsmør og ost ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Noooooooooo, hvordan KUNNE din mor dog sælge mågestellet? Det er simpelthen noget af det fineste! Jeg bliver også så nostalgisk, når jeg spiser mad af den fine tallerken, som pt. er den eneste i samlingen, der også omfatter fire fine og skrøbelige tekopper. Mums, jeg elsker også bare havregrød for tiden. Prøver at holde mig fra smørret, men jeg er ganske lige som dig også en af dem, der synes, at der hører et godt lag tandsmør til en nybagt bolle ;-)

      Slet