fredag den 28. september 2012

Verdens nemmeste müsli



Morgenmaden er virkelig mit yndlingsmåltid. Og den skal gerne sætte skub i kroppen og kærligt opfordre den til energisk at påbegynde en ny dag. Jeg holder meget af grød for tiden - jeg tror, det er efterårets lunefulde vejr, der giver mig lyst til at hygge mere om morgenmaden og tage mig god tid om at nyde den. Som et alternativ til den traditionelle havregrød kan jeg nu også godt lide en god portion A38 - men helst toppet af med noget, der overdøver den syrlige smag lidt. Jeg har derfor eksperimenteret lidt med en god gang knasende topping, som endte med at blive ganske vellykket. Jeg spiste den oven på A38, men den er sikkert også genial til yoghurt i alle afskygninger eller fromage frais. Giv eventuelt et gavmildt skvulp agavesirup, tranebærsirup eller din yndlingshonning på toppen! Her kommer opskriften på verdens nemmeste müsli, som både er velduftende, utrolig lækker og ikke mindst knasende sprød. Mums! 

Verdens nemmeste müsli (giver ca. to store krukker)
6 dl. økologiske grovvalsede havregryn
3 dl. solsikkefrø
200 g. mandler (svarende til en fin lille pose)
100 g. græskarkerner
3 dl. kokosmel
Evt. en håndfuld sesam
Rosiner efter smag (tilsættes efter bagning - jeg lavede min uden)
1 dl. kogende vand
1 dl. god, sød honning
1 dl. økologisk, koldpresset og smagsneutral olie (jeg brugte rapsolie)
2 spsk. rørsukker
2 tsk. vanillesukker

Fremgangsmåde
1) Bland frø, nødder og gryn i en stor bradepande
2) Kog vandet op og pisk det sammen med olie og honning
3) Bred væden ud over blandingen og vend det hele godt rundt med rene hænder
4) Bland rørsukker med vanille og drys det ud over blandingen i bradepanden
5) Bag müslien ved 200 grader i almindelig ovn i ca. 20 minutter
6) Vend blandingen godt med en grydeske og bag den yderligere 10 minutter, eller indtil blandingen er gylden.
7) Lad blandingen tørre godt, før den puttes i krukker med tætsluttende låg.
8) Opbevares tørt og mørkt

4 kommentarer:

  1. Super fin blog du har :)

    God weekend herfra
    ninnak.blogspot.dk

    SvarSlet
  2. Tak skal du have, Ninna. Det er jeg glad for, at du synes.
    Rigtig god weekend til dig også - håber, du nyder efterårets solstråler :-)

    SvarSlet
  3. MUMS! Det her skal jeg helt sikkert prøve! Tak for fif :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøve det endelig! Det er virkelig en lækker müsli, som jeg stadig lever højt på. Der bliver til en forholdsvis stor portion, som holder længe :-)

      Slet